Ik gebruik deze verstelbare oprijplank als de wagen in de breedte niet recht genoeg staat. Het is n.l. niet de bedoeling om de wagen met de uitdraaipoten recht te zetten. Daar zijn ze niet geschikt voor.

Ik gebruik een kleine waterpas op de koelbox van de keuken om te kijken welk wil omhoog moet. Door ervaring kan je na verloop van tijd aardig inschatten hoeveel plankjes je nodig hebt.
Heb ik maar 2 plankjes nodig dan draai ik de overige plankjes weg.
De wagen op de oprijplank krijgen kan bij 3 plankjes of meer lastig worden, hier is echter een zeer eenvoudige truc voor.
Stel de oprijplank in en leg hem voorr het wiel dat omhoog moet. Trek nu de kar aan de dissel zodanig ‘om’ dat het wiel dat omhoog moet achter uitgaat en het wiel dat niet omhoog moet op z’n plaats blijft staan.
Plaats nu de oprijplank tegen het wiel dat omhoog moet en trek nu aan de dissel de wagen om, dus je trekt aan de dissel onder een hoek van 90 graden, door de natuurkunde wetten is het nu heel eenvoudig om de kar op de oprijplank te krijgen.
 
Op de foto’s zit de slotbout er trouwens verkeerd om in, uiteraard moet het schroefdraad naar beneden en niet naar boven uitsteken, ivm het eventueel beschadigen van je band.
 
Vr.gr.
 
René
 
nota bene:  Vergeet helemaal te vermelden waarvan ik de oprijplank heb gemaakt.
Gewoon bij een tuincentrum een tuinplank gehaald en deze in stukken gezaagd en op elkaar gelegd.
Kosten: niet meer dan 4 euro materiaal