'vierkante' wielen, niet alleen de NS heeft er last van. Bij een caravan of vouwwagen die lange tijd stil staat zijn de wielen door de eenzijdige belasting niet meer exact rond.

U kunt dit voorkomen door de as en de wielen te ontlasten in de periode dat er niet met de vouwwagen wordt gereden.

Door de as op twee simpele assteunen te zetten, als de vouwwagen niet gebruikt wordt, blijven de wielen perfect rond en slijt de as minder snel.

Het klinkt raar, een as die slijt als deze niet gebruik wordt. Toch is het minder raar dan het klinkt. De as onder een Combi-Camp vouwwagen heeft een vering die gebaseerd is door het samenpersen van strippen rubber is de as. Door de as tijdens de winter te ontlasten wordt het rubber in de as niet nodeloos belast waardoor de rubbers minder snel vervangen hoeven te worden.

De animatie laat zien hoe de vering bij een Alko as werkt.

 

Aanvulling: Op de kampeerbeurs van 0ktober 2008 vertelde een vertegenwordiger van Alco dat de tip in theorie klopt, maar in de pratijk niet zo heel veel uitmaakt en vaak niet op te volgen is.

  1. In een stalling is het op bokken zetten van de vouwwagen vaak verboden omdat in geval van brand de wagens snel naar buiten gereden moeten worden.
  2. De as is zo stevig geconstrueerd dar het rubber bij permanente belasting wel wat indeukt, maar in de praktijk zal je er niets van merken. De as die onder de nieuwere Combi-Camps wordt gemonteerd wordt ook toegepast onder mobiele compressoren en die belasten de as vanwege hun trillingen en het 12 maanden per jaar gebruik zwaarder dan een kampeerder ooit gaat lukken. Als een rubber element toch 'versleten'is zal de wagen aan die kant opvallen diep inveren. Bij een onderhoudsbeurt wordt daarop expliciet gecontroleerd.
  3. De banden zullen na een paar kilometer weer perfect rond zijn. Belangrijk is wel dat de vouwwagen met minimaal de standaardbandenspanning de berging in gaat. De banden zullen dan het minste vervormen!

bovenstaande lijkt duidelijk en is logisch. Opdat mijn vouwwagen gewoon in de garage staat, laat ik de bokjes er toch lekker onder staan!

 

Optimaal rijgedrag
De as met onafhankelijke wielophanging heeft een zeskant rubbervering. Deze speciale AL-KO ontwikkeling voor meer rijcomfort en rijveiligheid bij de personenwagen-aanhanger is bijzonder geschikt voor het voorzichtig transporteren van kwetsbare goederen (antiquiteiten, elektronische onderdelen of gevaarlijke stoffen), en ook voor stressvrij diertransport (bijv. paardentrailers).

Het principe:
Drie rubbervering elementen worden voorzichtig tussen een zeskant
as-buitenpijp en een driekant as-binnenpijp geperst. Onder de rubber geveerde assen realiseren wij met deze techniek de grootste veerwegen en tegelijkertijd de hoogste eigendemping (de vering moet zich zo snel mogelijk stabiliseren). De maatstaf voor een optimale vering is de veerzachtheid van een personenwagen-as. Van alle beschikbare rubberveringssystemen benadert het AL-KO systeem de optimale vering het dichts.