Verplaatsen van de as stap voor stap

Onderstaande foto's en beschrijving zijn gemaakt bij een Combi-Camp Venezia uit 2007. Bij deze wagen kan de as op meerdere posities gemonteerd worden door gebruik te maken van één van de voorgeboorde gaten.

Als u beschikt over een hefbrug werk alles een stuk makkelijker, maar de wagen op 4 assteunen geeft ook voldoende ruimte om te werken!

 

nota bene: De schokdempers en de as zijn gemonteerd met zelfborgende moeren. Deze moeten mogen maar één keer gebruikt worden. Beknibbel hier niet op en koop bij de ijzerwarenhandel 6 nieuwe!

De verplaatsing is gedaan bij een standaard beladen Venezia, met een zelfgemaakte, lege disselbak.

In de bagagebak in de wagen onder het bed zitten de voortent, het grondzeil, de gastencabine en wat klein spul.

Het bed is opgemaakt en er liggen een tafel en twee stoelen op het bed.

De disselbak is helemaal leeg!

De kogeldruk is zo net geen 60 kg! nota bene: de stokken zitten in de stokkenbuis onder de keuken!

 

 

 

 

 

 

Zet de wagen op vier stevige (as) steunen. Dit gaat het makkelijkst door de neus tot op de grond te laten zaken en twee steunen achter onder de chassisbalk van de wagen te zetten. Gebruik NIET de steunen onder de keuken. Deze zijn niet bedoeld om het hele wagengewicht de dragen!

Krik vervolgens de voorkant van de wagen omhoog en plaats de volgende twee steunen. De wielen zijn dan iets van de grond!

Gebruik het neuswiel als 'veiligheid' en draai onder de keuken ook de poten naar beneden. Op die manier staat het geheel 200% veilig!

Draai de borgmoer van de remstang los. (Een slag!) Verder hoeft er aan de voorkant van de remstang niets losgemaakt te worden. De demper blijft gewoon op zijn plek! Draai vervolgens de remstang uit het bevestigingspunt!
Wip de remkabels naar de wielen los uit de houder.
Duw de remstang schuin naar voren zodat deze niet in de weg ligt. Afhankelijk van hoe het remechanisme van de remmen gemonteerd is moet eerst de achterste moer, die met de plastic huls, losgedraaid en verwijderd worden.

Verwijder de twee moertjes waarmee het spatbord vastzit (Een moertje is op de foto niet zichtbaar!). De bout hoeft aan de binnenkant NIET tegengehouden te worden. Deze zit in een U profiel waardoor deze niet meedraait.

Het spatbord kan naar achteren over het wiel weggekanteld worden.

Verwijder de boutjes en het U profiel uit het chassis. Een handige opbergplek is in het zojuist logemaakte spatbord.

Maak ook het spatbord aan de andere zijde los.

Zorg er voor dat bij het losdraaien en het uitnemen van het U-profiel en de bouten de electrische kabel en of de waterslag niet beschadigd worden.

Verwijder de bevestigingsbout van de schokdemper uit het chassis. (2 maal sleutel 17). De schokdemper komt dan met steun en al los van het chassis. Kantel de schokdemper vervolgens naar boven zodat deze niet in de weg zit bij het losmaken van de twee moeren van de as.

Let daarbij op de rem en/of waterleiding niet te beschadigen!

Verwijder de twee bouten waarmee de as aan het chassis is vastgemaakt. Dit gaat het makkelijks met een dopsleutel 17 met verlengstuk!

De bout in de as hoeft niet tegengehouden te worden. Ook hier is een U profiel toegepast.

Verwijder het U profiel en de twee bouten uit de chassisbalk. Verwijder ook de steun tussen as en chassis.

Plaats een steun in het midden onder de as. Een echte assteun is NIET handig! Een doos werkt veel makkelijker! Zeker als je er twee plankjes overheen legt. De as kan dan, als deze aan de andere zijde ook is losgemaakt, niet wegkantelen en laat zich makkelijk naar de nieuwe positie schuiven!

Leg de beide remkabel OP het plankje. Dan blokkeren ze het verplaatsen van de as niet.

Maak ook aan de andere kant de schokdemper met steun en al los van het chassis. Maak ook de as los.

Let op: de as zal een stukje naar beneden zakken tot de wielen de grond raken en de as op de twee plankjes steunt! Heeft u geen doos gebruikt moet u de as met de hand opvangen en op de grond kantelen.

Dat is lastig, de as is zwaar en rolt makkelijk weg! Gebruik een doos als steun, veel handiger!

Verschuif de as naar de nieuwe positie.

Eén gat naar voren als u de standaard disselbak gebruikt en deze niet zwaarder dan 25 kg belast.

Twee gaten naar voren bij een zwaardere disselbak en/of zwaardere belasting!

Lijn de gaten zorgvuldig uit in chassis, steunbalk en as! Monteer de twee bouten en het U profiel van binnen naar buiten! Dit lijkt lastig maar blijkt in de praktijk mee te vallen. Lukt het niet kijk dan naar de 'truc' bij het monteren van het spatbord.

Let op beschadig de kabel niet. Op de foto is goed te zien hoe de kabel uit de chassisbalk is gepeuterd en er voldoende ruimte is om te werken.

Na bevestiging van de as worde de kabels weer met tieribjes vast gezet

 

Tot slot!

Bezint eer ge begint!

Benodigdheden:

  • basis vaardigheid sleutelen
  • steeksleutel 17 voor de remstang en de spatborden
  • steeksleutel 20 en dopsleutel 20 voor de as en de schokdempers
  • wat tieribs om de kabels weer te borgen in de as
  • 4 stevige assteunen
  • een bananen doos om de as te ondersteunen
  • geduld! en drie handen of ducktape om de U-profielen met bout weer te monteren!
  • tot slot een deugdelijke manier om de remstang weer passend te maken. Dus of draaf bijtappen, inkorten en goed aan elkaar lassen of met een passend stukje pijp de remmen weer stelbaar maken!