Hier even een lijstje van (opgeloste) problemen en technische aanpassingen die we aan 2007 CC Country hebben gedaan:

Zelf opgeloste problemen:

  • De bevestigingsbeugels van de Thule Freeride 530 fietsendragers zijn te dik, beschadigen het deksel als je in de wagen loopt. Om dit op te lossen heb ik de beugels vervangen door 4 stalen (RVS) strips van 4x30x100 mm. Deze breedte en vooral dikte heb je nodig om minimaal dezelfde sterkte en stijfheid te krijgen als de originele beugels van Thule. Deze beugels per stuk bevestigd met twee verzonken (inbus)bouten M6x45 met aan de bovenzijde zware grote sluitringen en borgmoeren. Om beschadigingen van het deksel te voorkomen heb ik de strips nog "ingepakt" in een oude binnenband.
  • Dopjes raamuitzetters zitten los op de fibers, deze heb ik verlijmd met secondelijm.
  • 13 polige Multicon-west stekker was slordig bedraad (één draad hing zelfs los). Zelf vervangen door een 13 polige Jaeger stekker en nu correct bedraad, uiteraard alle aders voorzien van adereindhulsjes.
  • Koelkast was verkeerd bedraad: deze hing aan de constante 12V pin 9 ipv de geschakelde 12V pin 10. Opgelost in het stekkerblok onderin de keuken.
  • De 12V stekker van de koelkast heb ik vervangen door een degelijke Bosch stekker volgens DIN EN ISO 4165 (zoals deze, maar de mijne komt van de lokale automaterialenhandel). Deze stekker past (i.t.t. de originele stekker) wel goed in het stopcontact onderin de keuken.
  •  De Thule Freerides 530 zijn volgens de (goed verborgen) specificaties slechts geschikt voor fietsen tot 17 kg. De meeste NL fietsen gaan hier ruim overheen. Om het geheel toch zijdelings stabiel te krijgen (de fietsen wiebelden te veel) heb ik voor de twee ouderfietsen een schoor gemaakt van een verlengde Omnistor bike holder, Fietsendragen schoor groot Fietsendragen schoor klein zie http://www.omnistor.com/nl/products/bikeholderset.html. Uitdaging hierbij was het vinden van een passende aluminium buis. Uiteindelijk een ¢34x2 buis gevonden op Ebay. Deze past goed.
  • Standaard wordt er (meestal) wel een reservewiel geleverd, maar nooit een krik en dat terwijl de meeste krikken van de trekauto's niet onder de combicamp passen. Daarom een oude autokrik gepakt en deze aangepast zodat ie nu wel onder de vouwwagen past. Deze krik heeft een vaste plek gekregen in de disselbak.
  • Het Al-Ko neuswiel kan niet tegen regenwater. Dit lekt langs aan de bovenzijde (daar waar het krukje draait t.o.v. het vaste deel) naar binnen. Dit zorgt voor roest op de spindel. Hier kwam ik bij het smeren bij toeval achter. Dit probleem heb ik opgelost met een PVC dop rondom een klemmende tule. Nu kan er geen regenwater meer bij de spindel komen:Neuswiel


Door de dealer (Vouwwagenspecialist in Boxtel) opgeloste problemen:

  • Banden waren niet gebalanceerd. Dit hoort dit wel.
  • Grote voorluifel werd geleverd met slechts 3 scheerlijnen, maar er zijn er 5 nodig om hem op te kunnen zetten.
  • In oktober 2012 hebben we na veel lekkages onder garantie een splinternieuwe wagentent gekregen. Sindsdien geen lekkages meer gehad. Supergoeie service van de Vouwwagenspecialist. Zie voor details dit topic.


Tips:

  • Bandenspanning van de country met 185/60R14 banden moet 2.5 bar zijn. Dit is overigens ook de maximale spanning van de af-fabriek gemonteerde Durun bandjes.
  • Aanhaalkoppel van de wielbouten is 90 Nm (juiste koppel is erg belangrijk om schade aan de lichtmetalen velgen te voorkomen).
  • De BP gas-light (www.bpgaslight.nl) gasfles voor 5 kg gas (met een leeggewicht van slechts 3.8 kg) past precies in de disselbak. Dit is een goedkope (55 euro statiegeld) en lichte manier om zoveel mogelijk gas mee te nemen.
  • Om het comfort van het bed wat te verhogen hebben we deze voorzien van een (goedkope) Ikea dekmatras van 200x140x4 cm. Dit scheelt enorm. Edit: Voor nog meer comfort hebben we de standaard matras in 2011 vervangen door een luchtbed, met daarop nog de dekmatras. Slaapt nog beter en er is ruimte voor vier klapstoelen op het bed.
  • Wij laten de gastenkabine en het complete dak van de voortent aan de wagen vastgeritst zitten en hebben bovendien nog een 4 cm dekmatras op het bed liggen. Volgens de dealer past dit niet, maar als je alles heel netjes invouwt, kan de wagen net dicht (zonder dat je op het deksel hoeft te dansen) en hou je dus meer ruimte over voor je bagage.


Overige aanpassingen:

  • De waterpomp werd standaard gevoed door twee 6 Volt batterijen. Deze heb ik vervangen door een 2.5A geschakelde voeding van Conrad (http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=511589) en een diodeschakeling, zodat de waterpomp op de 230 Volt voeding loopt zodra deze aanwezig is en anders wordt gevoed door de accu van de auto. Dit levert als bonus ook nog meer ruimte op onderin de keuken, omdat het batterijblok vervalt.
  • Binnenin de wagenbak zitten geen stopcontacten. Deze hebben we er zelf in gemaakt. Belangrijk aandachtspunt hierbij is een waterdichte doorvoer van keukenblok naar wagenbak. Hiervoor zijn uitstekende waterdichte wartels te koop.
  • Om een wat-langere-dan-standaard fiets op de wagen te krijgen heb ik er bij een contructiewerkplaats een extra buis tussen laten lassen. Dit omdat deze (te lange) fiets anders met zijn achterwiel een conflict kreeg met de achterste bovenbuis van het bagagerek.
  • Wagen staat voorover achter de auto doordat het hart van de koppeling van de beladen wagen op zo'n 44 cm zit en die van onze beladen auto (reeds voorzien van hulpveren) rond de 39. Dit heb ik opgelost door de dissel 50 mm te verlagen. Hiervoor heb ik het voorste bevestigingspunt van de dissel (zit op 1/3 van de lengte) 17 mm verlaagd, zodat de koppeling hierdoor 51 mm lager is gekomen. Omdat hierdoor de zwarte rubberen dopjes onder de disselbak ook te kort waren heb ik die vervangen door nieuwe, 48 mm hoge doppen. De wagen staat nu perfect horizontaal achter de auto.
  • De afvoer van de keuken komt standaard uit onder de keuken, in de voortent. Deze (onhandige plek) heb ik verlegd naar de linkerzijde van de wagen, vlak achter het achterwiel: altalt. Het geheel is gemaakt van 25 mm PVC pijp, omdat dit precies in de slang past die al in de wagen zit. Tip voor iemand die dit ook wil maken: Bij de bouwmarkt verkopen ze geen 25 mm PVC. Dit kun je wel zeer goed halen bij Wildkamp of bij diverse internetvijverwinkels.
  • Om het kraken van het bed te verhelpen heb ik tussen de pootjes (vertikale delen vastgeschroefd op de wagenbak) en het vaste, rondlopende, frame plaatjes polyurethaan gemonteerd. Dit werkt perfect, het bed is nu geheel kraakvrij.
  • Bij onderhoud aan de remmen kwam ik er achter dat de lichtmetalen wielen (met naafgat ø63.4) zonder pasringen op de naaf (met diameter ø56.1) zijn gemonteerd. Deze centreerden dus op de bouten, en dat is fout. Na even zoeken hier passende ringen gevonden: Nu zijn de wielen eindelijk netjes gemonteerd.


Nog openstaande problemen:

  • De stabiliteit van van het bagagerek (met de twee plastic scharniertjes en het zwakke slotje) is met het oog op de stabiliteit bij ongevallen en het feit dat er 70 kg fietsen + 16 kg fietsendragers op rust een continu zorgpunt. altDit moet ik nog eens echt verbeteren, maar het gouden idee is hiervoor nog niet boven komen drijven.