Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp:

ervaring boogluifel 11 jaren 9 maanden geleden #6609

  • Isabella
  • Isabella's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Berichten: 96
  • Ontvangen bedankjes 36
We willen graag jullie ervaring horen over de boogluifel (varioluifel)? Is het veel extra werk met opzetten en afbreken. Gebruiken jullie de boogluifel ook, als je maar een paar nachtjes op een camping staat. En hoe zit het met de kampeerplekken, kun je het wel allemaal kwijt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re:ervaring boogluifel 11 jaren 9 maanden geleden #6610

  • NielsP
  • NielsP's Profielfoto
  • Offline
  • Berichten: 1292
  • Ontvangen bedankjes 237
Hoi Isabella,

Ik denk dat ik één van de weinige (actieve) forumleden ben die deze luifel heeft en (dus) gebruikt.

De hoeveelheid werk valt mee. Je zet de boog in elkaar, hangt de luifel over de drie stokpunten van de voortent, vervangt de luifelstok door de varioluifelstok, ritst de boog in de luifel, zet de boel recht, ritst de zijwanden in en dan nog een paar haringen en klaar. Al met al nog geen of misschien net tien minuten.

Bij korte verblijven zetten we de vario meestal niet op (uitgezonderd het voorjaarsweekend, dan wil je pronken... B) ). Er komt inderdaad weer een paar meter bij in de lengte. Op de campings waar wij meestal staan, beschikken we over voldoende ruimte maar ik kan me voorstellend dat het op een aantal campings wat krapper wordt. Zeker op campings die vooral op caravans gericht zijn (ondiepe, brede plekken) kan het voorkomen dat je de klapper ook dwars moet zetten om de boel te laten passen.

Wij hebben onze wagen nieuw gekocht en toen gelijk de vario er bij gedaan. De aankoop viel toen in relatie tot het geheel niet zo op. Ik blijf het een enorme smak geld vinden voor zo'n ding. Maar ja, alle opties zijn duur dus deze ook.

Aan de andere kant: ik heb er geen seconde spijt van gehad. Het is een heerlijke plek om lekker beschut te zitten. Dat is de normale luifel ook, maar wij kamperen graag met voortent en dan 'voelt' dat toch weer even wat anders. Bij nat weer zorgt het voor een droge 'bufferzone' tussen nat gras en de binnentent. En als laatste: ik vind de wagen er domweg een stuk mooier uitzien met die vario er voor. Het maakt 'm net even specialer...
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re:ervaring boogluifel 11 jaren 9 maanden geleden #6611

  • Wijnand
  • Wijnand's Profielfoto
Wij hebben hem ook gelijk gekocht met onze CCC. En ook hier geen seconde spijt. Op mooi weer bestemmingen staan wij alleen met de vario. Het grote voordeel hiervan is dat je bijna geen schoonmaak werk hebt. Er zijn bijna geen slikranden die de grond raken. Heerlijk voor ons. Lekker snel staan en weer ingepakt. Wij zijn alleen wel wat voorzichtig met wind omdat de luifel nogal groot is. waarschijnlijk is dit onterecht en moeten we wat meer lef hebben. Als je vooral van mooi weer bestemmingen houd dan zou ik het zeker overwegen. Hiervoor hadden wij een caravan maar daar werden wij gek van het poetsen. Daar zijn we nu veel minder tijd aan kwijt.

Succes met het overdenken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re:ervaring boogluifel 11 jaren 9 maanden geleden #6612

  • NielsP
  • NielsP's Profielfoto
  • Offline
  • Berichten: 1292
  • Ontvangen bedankjes 237
@ Wijnand: die angst voor de wind hebben wij ook. Maar in de opstelling zoals op de foto, met de spanbanden aangebracht, heeft de luifel al de nodige slechtweer ervaring opgedaan verleden jaar in Frankrijk. Zonder problemen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re:ervaring boogluifel 11 jaren 9 maanden geleden #6614

  • Wijnand
  • Wijnand's Profielfoto
Begrijp ik het goed en doen jullie een stormband over het dak van de vario? Of gebruiken jullie de 4 standaard scheerlijnen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re:ervaring boogluifel 11 jaren 9 maanden geleden #6615

  • NielsP
  • NielsP's Profielfoto
  • Offline
  • Berichten: 1292
  • Ontvangen bedankjes 237
Wij gebruiken de standaard spanbanden. Maximaal: vier aan de voorkant, twee aan de zijkant (waar de luifel op de voortent ligt) en als het dreigender wordt nog een extra band om de luifelstok naar beneden te houden. Er ligt dus geen band o.i.d. over de luifel heen. Het zijn wat jij bedoelt met de standaard scheerlijnen, maar bij ons zijn ze uitgevoerd als band en niet als lijn ;)

Ik denk trouwens dat de varioluifel aan de voortent meer kan hebben dan aan de wagentent: de luifel ligt er los op en is niet aangeritst. Wind kan tussen voortent en luifel door en zal daardoor minder snel de boel optillen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: LenieDuNord
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden