Hier even een lijstje van (opgeloste) problemen en technische aanpassingen die we aan 2007 CC Country hebben gedaan: (met foto's, zie "Aanpassingen" in het hoofdmenu)
Zelf opgeloste problemen:
- Dopjes raamuitzetters zitten los op de fibers, deze heb ik allemaal verlijmd met secondelijm.
- 13 polige Multicon-west stekker was slordig bedraad (één draad hing zelfs los!). Zelf vervangen door een 13 polige Jaeger stekker en nu correct bedraad, uiteraard alle aders voorzien van adereindhulsjes.
- Koelkast was verkeerd bedraad: deze hing aan de constante 12V pin 9 ipv de geschakelde 12V pin 10. Opgelost in het stekkerblok onderin de keuken.
- De bevestigingsbeugels van de Thule Freeride 530 fietsendragers zijn veel te dik, beschadigen het deksel enorm als je in de wagen loopt en zijn daarom volledig ongeschikt. Om dit op te lossen heb ik de beugels vervangen door 4 stalen (RVS) strips van 4x30x100 mm. Deze breedte en vooral dikte heb je nodig om minimaal dezelfde sterkte en stijfheid te krijgen als de originele beugels van Thule. Deze beugels per stuk bevestigd met twee verzonken (inbus)bouten M6x45 met aan de bovenzijde zware grote sluitringen en borgmoeren. Om verdere beschadigingen van het deksel te voorkomen heb ik de strips nog "ingepakt" in een oude binnenband.
- De Thule Freerides 530 zijn volgens de (goed verborgen) specificaties slechts geschikt voor fietsen tot 17 kg! De meeste NL fietsen gaan hier ruim overheen. Om het geheel toch zijdelings stabiel te krijgen (de fietsen wiebelden veel te veel) heb ik voor de twee ouderfietsen een schoor gemaakt van een verlengde Omnistor bike holder, zie
www.omnistor.com/nl/products/bikeholderset.html
- Standaard wordt er (meestal) wel een reservewiel geleverd, maar nooit een krik en dat terwijl de meeste krikken van de trekauto's niet onder de combicamp passen. Daarom een oude autokrik gepakt en deze aangepast zodat ie nu wel onder de vouwwagen past. Deze krik heeft een vaste plek gekregen in de disselbak.
Door de dealer (Vouwwagenspecialist in Boxtel) opgeloste problemen:
- Banden waren niet gebalanceerd. Om trillingen en overbodige lagerslijtage te voorkomen hoort dit wel!
- Grote voorluifel werd geleverd met slechts 3 scheerlijnen, maar er zijn er 5 nodig om hem op te kunnen zetten.
Tips:
- Bandenspanning van de country met 185/60R14 banden moet 2.5 bar zijn. Dit is overigens ook de maximale spanning van de af-fabriek gemonteerde Durun bandjes.
- Aanhaalkoppel van de wielbouten is 90 Nm (juiste koppel is erg belangrijk om schade aan de lichtmetalen velgen te voorkomen!).
- De BP gas-light (
www.bpgaslight.nl
) gasfles voor 5 kg gas (met een leeggewicht van slechts 3.8 kg) past precies in de disselbak. Dit is een goedkope (55 euro statiegeld) en lichte manier om zoveel mogelijk gas mee te nemen.
- Om het comfort van het bed wat te verhogen hebben we deze voorzien van een (goedkope) Ikea dekmatras van 200x140x4 cm. Dit scheelt enorm.
- Wij laten de gastenkabine en het complete dak van de voortent aan de wagen vastgeritst zitten en hebben bovendien nog een 4 cm dekmatras op het bed liggen. Volgens de dealer past dit niet, maar als je alles heel netjes invouwt, kan de wagen net dicht (zonder dat je op het deksel hoeft te dansen) en hou je dus meer ruimte over voor je bagage.
Overige aanpassingen:
- De waterpomp werd standaard gevoed door twee 6 Volt batterijen. Deze heb ik vervangen door een 2.5A geschakelde voeding van Conrad (
www2.conrad.nl/goto.php?artikel=511589
) en een diodeschakeling, zodat de waterpomp op de 230 Volt voeding loopt zodra deze aanwezig is en anders wordt gevoed door de accu van de auto. Dit levert als bonus ook nog meer ruimte op onderin de keuken, omdat het batterijblok vervalt.
- Binnenin de wagenbak zitten geen stopcontacten. Deze hebben we er zelf in gemaakt. Belangrijk aandachtspunt hierbij is een waterdichte doorvoer van keukenblok naar wagenbak. Hiervoor zijn uitstekende waterdichte wartels voor te koop.
- Om een wat-langere-dan-standaard fiets op de wagen te krijgen heb ik er bij een contructiewerkplaats een extra buis tussen laten lassen. Dit omdat deze (te lange) fiets anders met zijn achterwiel een conflict kreeg met de achterste bovenbuis van het bagagerek.
Nog openstaande problemen:
- Aangeritste zijluifel kan niet tegelijk worden gebruikt met de grote voorluifel, deze delen lopen nl. door elkaar. Dit vertelt niemand je, dus je komt er pas achter als je ze allebei tegelijk wilt gebruiken.
- Wagen staat voorover achter de auto doordat het hart van de koppeling van de wagen op 47 cm zit en die van onze beladen auto (reeds voorzien van hulpveren) rond de 38. Hier ga ik dit voorjaar wat aan doen.
- 220 Volt module heeft twee Deense stopcontacten. Ik ben nog op zoek naar iemand die twee Deense randaardestekkers voor mij mee wil nemen uit Denemarken...
- De stabiliteit van van het bagagerek (met de twee plastic scharniertjes en het zwakke slotje) is met het oog op de stabiliteit bij ongevallen en het feit dat er 70 kg fietsen + 16 kg fietsendragers op rust een continu zorgpunt. Dit moet ik nog eens echt verbeteren, maar het gouden idee is hiervoor nog niet boven komen drijven.