Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp:

Onze (opgeloste) problemen & tips voor Country. 15 jaren 2 maanden geleden #3968

  • andrehj
  • andrehj's Profielfoto Onderwerp Auteur
Hier even een lijstje van (opgeloste) problemen en technische aanpassingen die we aan 2007 CC Country hebben gedaan: (met foto's, zie "Aanpassingen" in het hoofdmenu)

Zelf opgeloste problemen:
- Dopjes raamuitzetters zitten los op de fibers, deze heb ik allemaal verlijmd met secondelijm.
- 13 polige Multicon-west stekker was slordig bedraad (één draad hing zelfs los!). Zelf vervangen door een 13 polige Jaeger stekker en nu correct bedraad, uiteraard alle aders voorzien van adereindhulsjes.
- Koelkast was verkeerd bedraad: deze hing aan de constante 12V pin 9 ipv de geschakelde 12V pin 10. Opgelost in het stekkerblok onderin de keuken.
- De bevestigingsbeugels van de Thule Freeride 530 fietsendragers zijn veel te dik, beschadigen het deksel enorm als je in de wagen loopt en zijn daarom volledig ongeschikt. Om dit op te lossen heb ik de beugels vervangen door 4 stalen (RVS) strips van 4x30x100 mm. Deze breedte en vooral dikte heb je nodig om minimaal dezelfde sterkte en stijfheid te krijgen als de originele beugels van Thule. Deze beugels per stuk bevestigd met twee verzonken (inbus)bouten M6x45 met aan de bovenzijde zware grote sluitringen en borgmoeren. Om verdere beschadigingen van het deksel te voorkomen heb ik de strips nog "ingepakt" in een oude binnenband.
- De Thule Freerides 530 zijn volgens de (goed verborgen) specificaties slechts geschikt voor fietsen tot 17 kg! De meeste NL fietsen gaan hier ruim overheen. Om het geheel toch zijdelings stabiel te krijgen (de fietsen wiebelden veel te veel) heb ik voor de twee ouderfietsen een schoor gemaakt van een verlengde Omnistor bike holder, zie www.omnistor.com/nl/products/bikeholderset.html
- Standaard wordt er (meestal) wel een reservewiel geleverd, maar nooit een krik en dat terwijl de meeste krikken van de trekauto's niet onder de combicamp passen. Daarom een oude autokrik gepakt en deze aangepast zodat ie nu wel onder de vouwwagen past. Deze krik heeft een vaste plek gekregen in de disselbak.

Door de dealer (Vouwwagenspecialist in Boxtel) opgeloste problemen:
- Banden waren niet gebalanceerd. Om trillingen en overbodige lagerslijtage te voorkomen hoort dit wel!
- Grote voorluifel werd geleverd met slechts 3 scheerlijnen, maar er zijn er 5 nodig om hem op te kunnen zetten.

Tips:
- Bandenspanning van de country met 185/60R14 banden moet 2.5 bar zijn. Dit is overigens ook de maximale spanning van de af-fabriek gemonteerde Durun bandjes.
- Aanhaalkoppel van de wielbouten is 90 Nm (juiste koppel is erg belangrijk om schade aan de lichtmetalen velgen te voorkomen!).
- De BP gas-light ( www.bpgaslight.nl ) gasfles voor 5 kg gas (met een leeggewicht van slechts 3.8 kg) past precies in de disselbak. Dit is een goedkope (55 euro statiegeld) en lichte manier om zoveel mogelijk gas mee te nemen.
- Om het comfort van het bed wat te verhogen hebben we deze voorzien van een (goedkope) Ikea dekmatras van 200x140x4 cm. Dit scheelt enorm.
- Wij laten de gastenkabine en het complete dak van de voortent aan de wagen vastgeritst zitten en hebben bovendien nog een 4 cm dekmatras op het bed liggen. Volgens de dealer past dit niet, maar als je alles heel netjes invouwt, kan de wagen net dicht (zonder dat je op het deksel hoeft te dansen) en hou je dus meer ruimte over voor je bagage.

Overige aanpassingen:
- De waterpomp werd standaard gevoed door twee 6 Volt batterijen. Deze heb ik vervangen door een 2.5A geschakelde voeding van Conrad ( www2.conrad.nl/goto.php?artikel=511589 ) en een diodeschakeling, zodat de waterpomp op de 230 Volt voeding loopt zodra deze aanwezig is en anders wordt gevoed door de accu van de auto. Dit levert als bonus ook nog meer ruimte op onderin de keuken, omdat het batterijblok vervalt.
- Binnenin de wagenbak zitten geen stopcontacten. Deze hebben we er zelf in gemaakt. Belangrijk aandachtspunt hierbij is een waterdichte doorvoer van keukenblok naar wagenbak. Hiervoor zijn uitstekende waterdichte wartels voor te koop.
- Om een wat-langere-dan-standaard fiets op de wagen te krijgen heb ik er bij een contructiewerkplaats een extra buis tussen laten lassen. Dit omdat deze (te lange) fiets anders met zijn achterwiel een conflict kreeg met de achterste bovenbuis van het bagagerek.

Nog openstaande problemen:
- Aangeritste zijluifel kan niet tegelijk worden gebruikt met de grote voorluifel, deze delen lopen nl. door elkaar. Dit vertelt niemand je, dus je komt er pas achter als je ze allebei tegelijk wilt gebruiken.
- Wagen staat voorover achter de auto doordat het hart van de koppeling van de wagen op 47 cm zit en die van onze beladen auto (reeds voorzien van hulpveren) rond de 38. Hier ga ik dit voorjaar wat aan doen.
- 220 Volt module heeft twee Deense stopcontacten. Ik ben nog op zoek naar iemand die twee Deense randaardestekkers voor mij mee wil nemen uit Denemarken...
- De stabiliteit van van het bagagerek (met de twee plastic scharniertjes en het zwakke slotje) is met het oog op de stabiliteit bij ongevallen en het feit dat er 70 kg fietsen + 16 kg fietsendragers op rust een continu zorgpunt. Dit moet ik nog eens echt verbeteren, maar het gouden idee is hiervoor nog niet boven komen drijven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re:Onze (opgeloste) problemen & tips voor Country. 15 jaren 2 maanden geleden #3972

  • boemipol
  • boemipol's Profielfoto
  • Offline
  • Berichten: 115
  • Ontvangen bedankjes 12
Hoi,

Hé, hé, nog iemand met Deense stekkers op zijn 220 volt module.
Ik had dat ook, en na veel gezeur heeft de dealer er dan toch voor gezorgd dat ik drie Deense randaarde stekkers heb gekregen. Van die groene. Gewone platte stekkers passen wel, maar dan is het niet geaard. Nadat de dealer eerst zei dat dit de nieuwe Europese stekkers waren (en dat CombiCamp dus vér voorliep, zucht) heb ik hem snel uit de droom geholpen.

Ik heb hem voor de keus gesteld: óf de complete 220 volt module vervangen, óf bij Aart Kok mijn voorstel (3 Deense randaarde stekkers) geaccepteerd te krijgen. Het is gewoon een garantiekwestie, dus ik peins er dan niet over om die dingen zelf te gaan regelen. Ik had makkelijk praten want onze CC werd ruim voor de vakantie afgeleverd.

Die drie stekkers heb ik vervolgens gebruikt om verlengsnoeren te maken (bijvoorbeeld een stekkerblok met zo'n Deense stekker, niet jatgevoelig) etc. Als je in de folder kijkt staan die 220 volt modules ook gewoon afgebeeld met 4 blauwe stekkerdozen, dus die Deense stekkerdozen zijn simpelweg fout.
Ik moet zeggen: nu ik het opgelost heb, staat het wel grappig.
Alleen "jammer" dat ik de enige niet meer ben ...

Groet, Ronald

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re:Onze (opgeloste) problemen & tips voor Country. 15 jaren 2 maanden geleden #3978

  • ruiter
  • ruiter's Profielfoto
  • Offline
  • 't is weer kampeerweer ...
  • Berichten: 417
  • Ontvangen bedankjes 19
André,

Ik verplaats je hele verhaal even naar aanpassingen en ik maak je daar gelijk redacteur dan kan je onbeperkt foto's toevoegen en de tekst bijschaven als je wilt.

Voor het verbeteren van de bevestiging van het imperiaal staan meerdere suggesties op de site.

De snelkoppeling naar het artikel plak ik hier zo meteen in.

Klik hier om naar het artikel te gaan
met vriendelijke groet,

Piet de Ruiter (CC-Country 2017)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re:Onze (opgeloste) problemen & tips voor Country. 15 jaren 2 maanden geleden #3979

  • andrehj
  • andrehj's Profielfoto Onderwerp Auteur
@ Ronald: Na twee jaar is het wat te laat om nog bij onze dealer om Deense stekker te gaan zeuren, dus ik zal dat nu zelf op moeten lossen.

@ Piet de Ruiter: Dank voor de verplaatsing, leuk dat een uitgebreid schrijven gewaardeerd wordt. Ik zal zo snel mogelijk relevante foto's aan mijn artikel toevoegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re:Onze (opgeloste) problemen & tips voor Country. 15 jaren 2 maanden geleden #3980

  • ruiter
  • ruiter's Profielfoto
  • Offline
  • 't is weer kampeerweer ...
  • Berichten: 417
  • Ontvangen bedankjes 19
Vergat ik bijna dat ik over 14 dagen in Denemarken zit.

Hoeveel van die stekkers wil je hebben? Kan ik probleemloos voor je meenemen!
met vriendelijke groet,

Piet de Ruiter (CC-Country 2017)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re:Onze (opgeloste) problemen & tips voor Country. 15 jaren 2 maanden geleden #3982

  • andrehj
  • andrehj's Profielfoto Onderwerp Auteur
Dat is interessant! Doe er maar drie, dan heb ik eentje reserve. Weet niet waar je woont, maar ik kan woon zelf in de regio Arnhem, maar kan ze nog wel eens ergens anders afhalen. Belangrijk voor de stekker is dat het eentje is met randaarde, dus bijv.:
www.elvvs.dk/category.1956.article.14305 of
www.elvvs.dk/category.2194.article.17669 of zelfs deze
www.elvvs.dk/category.1956.article.14284 (wel wat duurder).

Eén van deze varianten zal wel makkelijk verkrijgbaar zijn lijkt me zo.

Bedankt alvast en kosten worden uiteraard vergoed!

André-Hessel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: LenieDuNord
Tijd voor maken pagina: 0.061 seconden