Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp:

Scheve as 1 jaar 4 maanden geleden #21172

• emijnheer
  • emijnheer's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Ontvangen bedankjes 0
Onze Combi Camp xclusive uit 2022 is (wanneer die gesloten is) aan de ene kant een paar cm hoger.
De as lijkt scheef. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Scheve as 1 jaar 4 maanden geleden #21173

• wbvds
  • wbvds's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 77
De as draagt op beide wielen, en als die wielen (velgen + banden) van een zelfde maatvoering zijn en gelijke bandendruk hebben, dan staat de as-zelf puur horizontaal -op een zuiver horizontale ondergrond (!)

Verschil-factoren bij 'scheef'stand van de wagen:
- links-rechts veel verschil in belading, (is een beetje theoretisch, niet erg waarschijnlijk)
- defect/slijtage in torsie-vering van één van beide wielen.

Testje:
- Plaats wagen op een vlakke ondergrond
- Houd een waterpas tegen de as aan: lees de libelle uit;
- Roteer de wagen 180graden (zoveel mogelijk de as op zelfde plek houden)
- Meet daarna nog eens de as met de waterpas; lees de libelle uit.
Als je links-rechts en rechts-links een vergelijkbaar verschil in de libelle uitleest, dan staat de as horizontaal    

Ggroet, Wietze (2008ccv)

Laast bewerkt: door wbvds.

Scheve as 1 jaar 4 maanden geleden #21174

• emijnheer
  • emijnheer's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor je reactie, Wietze!
Er blijkt daadwerkelijk 3 cm verschil te zitten tussen links en rechts (lege laadruimte, vlakke ondergrond, gelijke bandenspanning). Vanuit Aart Kok hoorden we dat dit normaal is. Fabrikant had aangegeven dat er tussen de 1 en 3 cm verschil kan zitten door de zwarte van het scharnier van de deksel. 
Klinkt dit voor jou aannemelijk? Vind het zelf heel moeilijk om te beoordelen.

Scheve as 1 jaar 4 maanden geleden #21175

• C5CCV
  • C5CCV's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 161
Is een lastige; ik had dat gevoel bij ons ook al vanaf nieuw, maar verder nooit gemeten. Ik heb altijd de schuld gegeven aan het neuswiel, deze staat natuurlijk uit het midden.
Dat de klep aan 1 zijde veel zwaarder zou zijn en dat er daardoor 3cm verschil is betwijfel ik, maar ik weet ook niet waar het anders door zou moeten komen. Maar 3cm is natuurlijk best veel.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: emijnheer

Scheve as 1 jaar 4 maanden geleden #21176

• wbvds
  • wbvds's Profielfoto
  • Ontvangen bedankjes 77
Blijft een vreemd verhaal!

Kan me moeilijk voorstellen dat de massa van een scharnier een zodanig effect heeft; mij lijkt veel eerder dat de veel grotere massa van het chassis dé bepalende factor is in links-rechts evenwicht.

In al die 10-15 jaren dat ik dit forum volg heb ik alleen de laatste jaren wat response vernomen rond dit probleem; is het probleem inherent aan latere versies; is het nieuwe chassis een factor, of zijn er daar factoren die scheefstand mogelijk veroorzaken?

Bij onze CCV(2008) is een 'scheefstand' mij nog nooit opgevallen. Meestal heb ik wel een speciaal 'oog' voor dat soort afwijkingen; heb ook nooit de eigen situatie opgemeten. (de wagen staat nu in de stalling; niet thuis)

Je meet nu dus 3cm hoogteverschil links-rechts, waarschijnlijk aan de tweemaal bovenzijde van de wagen -versus bodem?
Is dit hoogteverschil er ook aan de onderzijde van de wagenbak? : onderzijde wagenbak -versus bodem. Zou me namelijk nog kunnen voorstellen dat de hoogte van de scharnier + verdere verticale opbouw aan de scharnierzijde afwijkt tov de andere zijde....
Ggroet, Wietze (2008ccv)

Laast bewerkt: door wbvds.
  • Pagina:
  • 1
Moderators: LenieDuNord
Tijd voor maken pagina: 0.070 seconden