Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp:

Waar(aan) duwen/trekken bij rangeren C 10 maanden 3 weken geleden #21060

  • Easy going
  • Easy going's Profielfoto
  • Offline
  • Berichten: 36
  • Ontvangen bedankjes 3
Al is het nog zo efficient, wij trekken nergens meer aan. Zeker niet aan de dissel met een gebogen rug (daar is lang geleden een les geleerd).
Wij hebben er heel bewust voor gekozen om alleen nog maar duwen, meestal met twee personen op de hoeken van de wagenbak.
Maar dat is gemakkelijk praten met een relatief korte aluminium disselbak en geen keuken aan wagenbak.
Wat wij wel hebben gedaan is het neuswiel vervangen door een luchtband zodat deze zich veel minder “ingraaft” en hebben wij de kogeldruk verminderd door de as een gat naar achter te verplaatsen (let op dat minder kogeldruk ook minder stabiel rijden betekend).
Verplaatsen in ruw terrein is altijd wel een dingetje. Als de wagen bijna niet is wegtrekken gebruiken wij even de sleepkabel en laten de auto het werk doen inplaats de rug. Eén van de leden heeft ooit iets geschreven over een hitch drive maar dat was geloof ik ook niet echt het ei van Columbus.

Fijne vakantie,

Quirijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Waar(aan) duwen/trekken bij rangeren C 10 maanden 3 weken geleden #21061

  • wbvds
  • wbvds's Profielfoto
  • Offline
  • Berichten: 476
  • Ontvangen bedankjes 77

de kogeldruk verminderd door de as een gat naar achter te verplaatsen (let op dat minder kogeldruk ook minder stabiel rijden betekend). 

Je bedoelt een positie naar voren verplaatsen, uiteraard.(!)

Een positie verplaatsen scheelt een kogeldruk-verschil in de orde van 20kg. Betekent niet meteen dat je dan gevaar loopt op een instabiele combinatie; dat valt echt wel mee.
Ik heb de as zelfs eens twee posities verplaatst gehad; daar hield ik (te) weinig kogeldruk over -naar mijn mening. Dus is naderhand de as weer een positie naar achteren verhuisd. Zit nu op iets als 45-50kg; dat past goed bij mijn C3-trekker.
 
Ggroet, Wietze (2008ccv)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Waar(aan) duwen/trekken bij rangeren C 10 maanden 2 dagen geleden #21080

  • Easy going
  • Easy going's Profielfoto
  • Offline
  • Berichten: 36
  • Ontvangen bedankjes 3
Hi Wietze, je hebt helemaal gelijk. De as is natuurlijk een gat naar voren verplaatst en de door jou genoemde 20 kg is herkenbaar. Dit wordt door ons overigens niet als hinderlijk ervaren tijdens het rijden. Grz, Quirijn
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Moderators: LenieDuNord
Tijd voor maken pagina: 0.089 seconden