Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1

Onderwerp:

Reparatie (hoeken) deksel disselbak 3 jaren 11 maanden geleden #19893

  • ewijk
  • ewijk's Profielfoto Onderwerp Auteur
Ik heb een CCC uit 2008 gekocht waarbij de hoeken van de deksel van de disselbak gescheurd zijn. Ik heb deze afgelopen week naar tevredenheid kunnen repareren. Hieronder het stappenplan wat ik uitgevoerd heb.

Stap 1: de scheur plakken met secondelijm, zodat de deksel vormvast wordt.
Stap2a: heb je de versterkingshoeken nog? Ontvet ze en lijm ze terug met Bison Kombi Plastic. Dit is 2-componentenlijm die je eenzijdig ruim aanbrengt. Binnen een paar minuten verwerken, uurtje licht klemmen (anders houdt de secondelijm het niet) en na 24 uur op volle sterkte!

Stap 2b: zijn de versterkingshoeken inmiddels verdwenen? Dan wordt het een mooie uitdaging! In het verleden heb ik veel met polyester gewerkt, maar ik wist niet of dat zou houden op het materiaal van de deksel (ABS?). Maar de Bison Kombi Plastic vertrouw ik wat lijmkracht en heeft een vergelijkbare viscositeit vergeleken met polyester. Om de verbinding sterker te maken en op te dikken heb ik gebruik gemaakt van bewapening in de vorm van zelfklevend gaasband die ik had liggen van een stucklus. Vooraf een malletje gemaakt om het een nette vorm te geven. Aan de randen afgezaagd en vervolgens alles op maat en dikte geschuurd. Je zou zwart pigment aan de lijm kunnen toevoegen. Had ik zo niet liggen en mijn handen jeukten om het aan te pakken. Maar een permanentmarker was voldoende om het weer toonbaar te maken.






Stap 3: deksel terugplaatsen

Stap 4: de oorzaak van de gescheurde deksel wegnemen. De deksels scheuren, omdat het draaipunt niet op de juiste plek zit, waardoor de deksel minder ver open kan dan men denkt. Als je toch doordrukt scheurt de boel uit. Plaats dus iets van een draad tussen bak en deksel, waardoor je beperkt wordt. Ik overweeg het draaipunt iets te verplaatsen, waardoor hij wel volledig open kan.
Stap 5: controleer de deksel ook op scheuren in de buurt van het slot. In dat geval kan je dit gebied versterken volgens stap 2b. Plaats vervolgens een m5 draadstang tussen voorzijde en achterzijde disselbak, net naast de sluiting. Zo zorg je ervoor dat de vak vormvast wordt en de deksel niet belast.

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden

Bijlage niet gevonden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door ewijk. Reden: Ging iets fout, verhaal was nog niet af.

Reparatie (hoeken) deksel disselbak 3 jaren 11 maanden geleden #19894

  • Villa Venezia
  • Villa Venezia's Profielfoto
  • Offline
  • Berichten: 363
  • Ontvangen bedankjes 23
wij hebben de hoeken ook weer strak gerapeerd. Goede tip om ervoor te zorgen dat het deksel niet verder open kan dan het draaipunt toelaat!
CCfan sinds 1997

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Reparatie (hoeken) deksel disselbak 3 jaren 11 maanden geleden #19908

  • boemipol
  • boemipol's Profielfoto
  • Offline
  • Berichten: 115
  • Ontvangen bedankjes 12
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat iemand een polyester-vervanger had door legoblokjes te smelten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Reparatie (hoeken) deksel disselbak 3 jaren 11 maanden geleden #19923

  • NielsP
  • NielsP's Profielfoto
  • Offline
  • Berichten: 1292
  • Ontvangen bedankjes 237

boemipol schreef : Ik heb ooit eens ergens gelezen dat iemand een polyester-vervanger had door legoblokjes te smelten.


Klopt. Heb het zelf nog niet gedaan maar al wel de zwarte lego-blokjes verzameld... Je moet ze dan in een (glazen) potje oplossen met MEK (Methylethylketon) totdat een papje ontstaat wat je dan verder op dezelfde wijze als hierboven beschreven verwerkt.

De kombiplastic die ewijk beschrijft is ook prachtig spul. Maar die geur..... :lol: :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Moderators: LenieDuNord
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden