Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp:

Vraag over modellen country 5 jaren 9 maanden geleden #18137

  • judylou
  • judylou's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Wij willen graag een tweedehands country aanschaffen. Helaas hebben we geen geld voor een nieuwe.
Nu kom ik er niet helemaal uit wat de verschillen in de modellen zijn.
Het grootste zichtbare verschil is volgens mij de ruimte onder het bed. Vanaf welk jaar wijzigt dit? Waar kun je je spullen laten bij de kleine opbergruimte onder het bed. Zijn we meer grote wijzigen geweest de afgelopen jaren? Gebruiken jullie het kuipzeil veel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag over modellen country 5 jaren 9 maanden geleden #18138

  • Cara
  • Cara's Profielfoto
Welkom op het forum!
De grotere ruimte onder het bed is vanaf model 2017 bij mijn weten. En om het handig te maken worden die vervolgens vanaf 2016 verkocht.
De andere grote wijziging is de 'look' van de voortent geweest, voor 2012 heb je aan de voorkant twee lange, verticaal rechthoekige ramen, en driehoekige in de hoeken van de zijwanden. Na 2012 heb je aan de voorkant drie horizontale ramen in de voorwand en geen driehoekige meer in de (voorkant van de) zijwanden. Ook de ventilatie in het basisdeel is dan wat anders: pre-2012 de bovenzijde van de lange ramen, post-2012 met een lange strook tussen de twee ramen.
Kleine wijzigingen worden stapsgewijs doorgevoerd bij Combi Camp, dus iedere jaargang verschilt waarschijnlijk op puntjes weer van de volgende.

Wij hebben zelf een Valley 2008, met dus een kleine ruimte onder het bed. Persoonlijk vind ik dat meer dan genoeg ruimte, al onze kampeerspullen zitten in de wagen, met uitzondering van de barbecue. Maar die wil ik er ook niet in, want die gebruiken we thuis ook.
We hebben geen kuipzeil, in de voortent leggen we alleen een gaatjestapijt en dat is voldoende. Blijft lekker makkelijk schoon. Nooit wateroverlast gehad in de CC, en we hebben toch al behoorlijk wat buien meegemaakt. Maar smaken verschillen, er zijn ook genoeg mensen die een (kuip)zeil in de voortent wél ideaal vinden.

Even een voorbeeldje van wat wij in de wagen hebben liggen:
Onder het bed: Stokken en wanden van de voortent, stokken en doek van de boogluifel. Vouwkastje. Bamboe vouwtafel (wat lomper, maar wel mooi). Krukje + dienblad/tafelblad + passend vierkant kussen. 20 m extra verlengkabel. Kacheltje en afvalbakje om aan de keuken te hangen. Paar fleece dekentjes voor koude avonden. Strijkijzertje, elektrisch luchtpompje en reisföhn (oftewel dingen die ik eigenlijk bijna nooit gebruik)
Op het bed: wij hebben een zgn 'dwarsslaper', het voetendeel van ons bed vouwt uit. Daardoor ontstaat naast ons bed een kinderbed voor onze zoon. Op ons bed ligt een dubbelgevouwen 7cm topper, het matrasje van het kinderbed, 2 pers slaapzak en het vloerkleed (dubbelgevouwen). Op het kinderbed ligt een deurmat, licht tafeltje, 3 stoelen opgestapeld afgedekt met een 1 pers slaapzak. Daar is nog wat ruimte voor wat extra's mocht het nodig zijn, tussen de stoelpoten.
Disselbak: 20 m stroomkabel, 6 grotere plankjes en 4 kleine, 2 'bananen' wiggen. Opgerold gaatjestapijt. Keukenschort. Afvalwater-emmer (opvouwbaar). 2 paraplu's en 2 stoel-parasolletjes. Gereedschapskistje. Zak met diverse haringen, zak met scheerlijnen, zak met boogluifel-toebehoren. 2 emmertjes voor aan het strand en een schep, beachball-setje, visnetje, krabbetjes-hengel en nog wat klein gerei van mijn zoon. Verder nog een tasje met diverse lampjes, en twee extra matjes die we gebruiken op het moment dat we in de 'kleine stand' opbouwen tijdens het trekken, ipv het gaatjestapijt.
Keuken: links: bestek, glazen en kopjes, borden (groot en klein) en onder de lades alle verlengkabels en stekkerdozen voor binnen. Lades rechts: verbanddoos, rol alufolie, lepel/bakspanen set, pannen, schalen, diepe borden, koffiezet-gerei (Aeropress), kruidenpotjes en een deel van de voorraad. Kastje onder de gootsteen: gastank, watertank, 2 opvouwbare afwasteiltjes (eentje om in te wassen en eentje om de schone spullen in te zetten), compact afdruiprekje, kistje met wat klein gerei (o.a. reserve tandenborstel, deo en shampoo, ooit de toilettas vergeten).

Zoals je ziet, zitten alle 'vaste' dingen wel in de wagen. Bij vertrek gaan er in de auto nog tassen met kleren, barbecue, schoenen, kussens, een kistje met etenswaar, een stepje voor T en een spelletjesdoos.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag over modellen country 5 jaren 9 maanden geleden #18139

  • judylou
  • judylou's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank voor je uitgebreide antwoord. Het klinkt alsof er toch nog best wat mee kan in de wat oudere modellen. Wij kamperen nu met een grote tunneltent met extra voor en zijluifel. We hebben alle kampeerspullen in de aanganger zitten en kunnen inderdaad zo vertrekken. Wij hopen op iets meer opzet gemak, met een combi camp. Verder zou het fijn zijn om ook op een camping te kunnen overnachten. Wij puzzelen met jouw uitgebreide antwoord nog even verder en hopen het aankonden jaar Een goede tweedehands te kunnen vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag over modellen country 5 jaren 9 maanden geleden #18140

  • Cara
  • Cara's Profielfoto
Ik stond er zelf van te kijken hoe lang het geworden was ;) maar het is ook wel eens leuk om mentaal je wagen langs te lopen.

Ik weet dat er vaak gediscussieerd wordt over de bergruimte in een Valley of een Country, maar ik denk dan maar zo: uiteindelijk zit alles in dezelfde witte buitenkant, dus het is vaak lood om oud ijzer. Tenzij je heel veel dingen meeneemt die je niet direct nodig hebt, want alles wat je bij een Valley op het bed hebt liggen moet je er natuurlijk wel vanaf pakken voor je gaat slapen. In ons geval betreft dat tafel en stoelen, dus die zijn toch altijd nodig. En we zijn ten slotte op vakantie.

Onze dwarsslaper-Valley heeft de facto iets minder bergruimte dan een gewone Valley of Country omdat we het klapmechanisme van het voeteneind erin hebben zitten en het kindermatrasje. Maar omdat je van dat voeteneind ook weer een leuk bankje kunt maken, vinden we dat niet erg.

Afhankelijk van je budget kun je, als je het lagere bed niet erg vindt, ook naar een Venezia kijken. Persoonlijk vind ik de voortent van een Venezia praktischer vanwege de rechtere ritsen, maar je mist het kekke petluifeltje van de nieuwere modellen.

Het opzetgemak van een combi camp is geweldig. Wij trekken graag en zet je de boel op in de kleine stand (met een half luifeltje) dan kun je in principe haringloos staan. Maar ben je een beetje op elkaar ingespeeld, dan hangt de voortent er ook zo aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag over modellen country 5 jaren 9 maanden geleden #18141

  • Lauke
  • Lauke's Profielfoto
  • Offline
  • Berichten: 863
  • Ontvangen bedankjes 134
Ook met de luifel (dak van de voortent) helemaal uitgezet, kun je zonder haringen staan. De zijflappen kunnen richting wagentent opgerold worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag over modellen country 5 jaren 9 maanden geleden #18143

  • NielsP
  • NielsP's Profielfoto
  • Offline
  • Berichten: 1292
  • Ontvangen bedankjes 237
Zoals zoveel CC'ers: bij ons staat de wagen altijd 'vertrekklaar'. Alles wat je qua kamperen nodig hebt past echt wel in de wagen, zoals Cara al zegt hebben alle types datzelfde witte doosje. Dus de vraag is alleen: op of onder het bed ;-)

Wij hebben voor de Country gekozen vanwege het ònder het bed, dat maakt korte stops net even wat sneller omdat je het bed niet leeg hoeft te halen. Zoals Lauke al zegt: ook met de hele luifel kun je haringloos staan. Hoewel ik altijd (minimaal) een paar scheerlijnen plaats omdat het me een keer is overkomen dat de luifel achterover over de wagen sloeg door een windvlaag. Stokken kapot, doek kapot. Niet leuk maar gelukkig verzekerd. De linker zijflap van de voortent er in vind ik ook prettig, heb je wat meer beschutting bij de keuken.

Op het moment dat we besluiten er op uit te gaan is het voldoende om een tas met kleren en wat eten in de auto te gooien en we kunnen op weg.

En omdat ik voor mijn werk veel in andere delen van het land zit en niet weg ben van hotelbedden sleep ik de CC regelmatig ook door de weeks mee als mijn privé hotelkamer. Heb de wagen dit jaar alweer een keer of tien op een camping gezet ;-) Aan de ene kant zorgt dat voor veel ervaring en oefening in het 'snelklappen', aan de andere kant maakt de CC dit ook mogelijk, het is een heerlijke wagen wat dat betreft...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Moderators: LenieDuNord
Tijd voor maken pagina: 0.086 seconden