Keukensteunen ingescheurd CC venetia 2006

Dit jaar (2015) heeft de keukensteun het ook bij ons begeven. Na 1300 Km naar Croatie zag ik de keuken omhoog komen zonder dat mijn zoon die de pootjes aan het uitdraaien was er moeite voor deed. Direct stop roepen en zag bij inspectie toen dat er behoorlijk speling in de keuken zat. Wijselijk niets gezegd aan de familie en er nogmaals 350 Km afgelegd in croatie. Naderhand zijn we naar Mayrhofen Oostenrijk gereden en aansluitend naar huis. Toen we thuis waren hing de keuken behoorlijk scheef achter de wagen en zat er een grote scheur op de plek waar de lasnaad zit.  (dat was 2.000 Km verder ) 

Direct de beugels onder de wagen gehaald en door de buur laten verstevigen middels wat laswerk en stalen strippen. De opening in de wagen wat vergroot zodat de dikkere steunen passen en de steunen opnieuw gemonteerd. Het zal nu wel weer goed gaan. Elders op de site kunt u lezen hoe leden de beugels hebben vervangen door orginele zware 50mm exemplaren of hoe een lid van een U ijzer een koker heeft laten lassen op de beugels zwaarder te maken. Deze problemen komen allleen voor bij de Combicamp van voor 2008 daarna zijn er standaard zwaardere beugels onder de keuken gemonteerd. bij twijfel kunt u de steun even opmeten de zwaardere stenen zijn 50mm de voorgaande 40mm.

Ik schrijf deze ervaring omdat ik niet had verwacht dat het scheuren van de steun ons nog zou overkomen omdat we al zolang met de wagen op pad zijn geweest. Normaal zeker 3 keer per jaar waarvan 1 maal altijd voorbij de 1.300 Km weg. 

 

Aanvullende opmerkingen vanuit de CC-club (gepubliceerd eind 2018)

Inleiding vouwwagen en onderhoud

Het standpunt vanuit de CC-club is om een goed advies en informatie te kunnen geven voor onze leden-deelnemers van kampeerevenementen als ook voor de 'geregistreerde forumleden’. De focus ligt daarbij op het prettig, effectief en vooral ook veilig gebruik van de vouwwagen Combi Camp. Goede instructies voor onderhoud horen daar ook bij zodat er zo veel en zo vaak mogelijk fijn gekampeerd kan worden zonder problemen! Kijk bij ‘handige Links’ voor de relevante achtergrondinformatie.

Goed en preventief onderhoud zijn van belang bij het gebruik van onze CC-vouwwagens. Soms worden we geconfronteerd door slijtage en gebreken naar aanleiding van veelvuldig gebruik. Dat is niet zo erg als je het direct kan horen of zien. Vervelender is het als je het niet tijdig opmerkt en dat het precies problemen geeft als je op vakantie bent.

Regelmatig onderhoud of ten minste controle op de toestand van vitale onderdelen (waaronder verlichting, chassis- keukenophanging, remmen, as en banden) is van groot belang voor de verkeersveiligheid. Daarnaast is ook controle op en regelmatig onderhoud van de gas- en elektriciteitsinstallatie nodig. Daarnaast is er natuurlijk de controle op waterdichtheid en voorkomen van schimmel van de tent en goede opslag van de vouwwagen in de stalling!

Aanleiding: scheuren in ophangprofielen ‘keukens aan achterzijde vouwwagen’

Naar aanleiding van recente problemen met de keukenophanging aan de achterkant van de Venezia en Country zijn we als CC-club in contact getreden met de firma Aart Kok met als doel om vragen te stellen inzake ‘scheuren in de eind-ophangsteunen van de combi camps met keukenophanging aan de achterzijde van de wagenbak’.

Gestelde vragen en reactie Aart Kok:

Hoe zit het met de scheuren in keukenophanging van ‘CC vouwwagens met keukens aan het einde van de wagen’ en waarom geen ‘terugroep actie’? Wat weten jullie van de oorzaak en gevolgen en te nemen maatregelen?

  1. totaal aantal gevallen; vanaf welk aantal gebruiksjaren

Wij houden voorkomende problemen en claims altijd bij en waar nodig sturen we onze productiebedrijven meteen bij. Daarnaast wordt er bij de jaarlijkse controlebeurten per type trailer een aantal checkpunten meegenomen, zodat wij bepaalde dingen die vaker voorkomen tijdig kunnen registreren en verhelpen. De keukenophanging is er één van, maar dat geldt voor alle jaargangen. Het is niet zo dat juist het jaar 2009 overmatig veel klachten gegeven heeft. Was dat wel zo geweest, dan hadden we een terugroepactie op touw gezet. Dit hebben we bijvoorbeeld in 2002 gedaan voor de keukenconsoles die te dun bleken te zijn. Die zijn toen allemaal vervangen.

  1. kennis over oorzaak-gevolg; hoe gevaarlijke situaties te voorkomen

Bij regelmatige controle komen de keukenconsoles zeker tijdig in het vizier als het onderhoud door ons in Heemstede of Roden, of bij de Vouwwagenspecialist in Boxtel gedaan wordt. Er is geen verschil in aantal meldingen tussen de keukenconsoles van 40 of 50 mm. De constructie van de achterkeuken brengt met zich mee dat een aantal gebruiksomstandigheden invloed kunnen hebben op de slijtage van die constructie. Hoge snelheden, slecht wegdek, opkrikken van de wagen met deze consoles (wat uitdrukkelijk niet de bedoeling is), zware belading, het zijn allemaal factoren die invloed hebben op de slijtage van de keukenophanging. Het bouwjaar van de wagen is hier een minder belangrijke factor.

  1. hoe (zelf) te meten binnen jaarlijkse (BOVAG) inspecties;

Controle van de consoles kan gewoon optisch. Zitten er haarscheuren bij de lassen? Is de afstand van de keuken tot de bak aan de bovenzijde gelijk aan de onderzijde?   

  1. welke reparaties en welke kosten.

De vervangingsprofielen kosten 115 euro pers stuk, samen 230 euro. De montagekosten bedragen ongeveer 260 euro. Totaal bedrag ongeveer 500 euro.  

Hoe kunnen wij de CC-club leden en CC-gebruikers zo goed mogelijk informeren en wat adviseren we hen om te doen met betrekking tot het onderhoud van de keuken-ophanging aan het einde van de wagen?

De sites van Aart Kok en van de CC-Club bevatten alle relevante informatie en door de links-onderlinge verwijzingen goed na te lopen ontstaat er een consistent beeld voor effectief onderhoud.

Door het opstellen van veel gestelde vragen en gecontroleerde antwoorden van de leverancier wordt het mogelijk om de juiste geplande acties voor preventief onderhoud en garantie uit te voeren.

Een onderhoudsbeurt kun je het beste door een bij de Bovag aangesloten vakman laten uitvoeren. Er zijn ook (top)stallingen met een eigen directe Bovag garage direct op het terrein van de stalling. Na goedkeuring wordt de vouwwagen voorzien van een Bovag-sticker en Bovag-keuringsrapport.

Bij intensief gebruik is een jaarlijkse onderhoudsbeurt het beste. Gebruik je de vouwwagen niet zo vaak, dan zou dat eventueel om de twee jaar kunnen plaatsvinden. De beste tijd voor onderhoud is in het najaar (na het seizoen). Vlak voor de vakantie hebben bedrijven het vaak te druk. Mankementen kun je het beste verhelpen voor de winterstalling anders ben je het volgende seizoen vergeten wat er ook al weer moest gebeuren.

Om aanspraak te kunnen maken op garantie van Aart Kok Combi Camp moet het onderhoud volgens voorschriften van de leverancier-fabriek plaatsvinden. https://aartkok.nl/tips-en-service/service-center/ Achterstallig onderhoud is, net als onjuist gebruik of nalatigheid, aanleiding om de aanspraak op garantie af te wijzen. https://aartkok.nl/wp-content/uploads/2017/03/GARANTIE2017.pdf

In het Aart Kok service center worden controles uitgevoerd voor

  • Chassis en Keukenophanging (extra controle voor keukens aan het einde van de vouwwagen)
  • Remmen en handrem
  • Banden (maximale bandenspanning per type en bouwjaar CC zie https://aartkok.nl/tips-en-service/banden/ )
  • Kogeldruk en belasting auto-wagen
  • Belasting bovenrek met fietsen of grote voorwerpen
  • Elektrisch systeem

Wat kunnen de CC-club leden en CC-gebruikers doen om garantie en vergoeding op de kosten te vragen bij Aart Kok/Roden indien er sprake is van benodigde vervanging van de keuken-ophanging voor keukens aan het einde van de vouwwagen (CCC/V)?

Vanuit de interpretatie van de CC-Club zal er bij aantoonbaar jaarlijks onderhoud van de CC-vouwwagen bij Aart Kok/Roden rechtmatige aanspraak zijn op de garantieregeling en zullen de kosten van de vervanging van de keukenophanging vergoed moeten worden. De CC-club gaat hiervoor niet collectief bemiddelen maar laat nadrukkelijk de verantwoordelijkheid bij elk CC-lid zelf om aanspraken op garantie met Aart Kok te bespreken en te regelen.