Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp:

Fietsendrager op dissel of op deksel 6 jaren 7 maanden geleden #17203

  • rudirijk
  • rudirijk's Profielfoto
  • Offline
  • Berichten: 22
  • Ontvangen bedankjes 3
Die 50 kg kogeldruk is met een lege disselbak. Nou ja, een emmer en een voetbal is niet echt zwaar te noemen. Maar wij hebben geen gasfles, haringen, etc in de disselbak. Dan kom je alsnog rond de 50 kg kogeldruk uit.

Als je dan nagaat dan de meeste auto's maximaal 70-75 kg kogeldruk mogen hebben...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Fietsendrager op dissel of op deksel 6 jaren 7 maanden geleden #17205

  • wbvds
  • wbvds's Profielfoto
  • Offline
  • Berichten: 476
  • Ontvangen bedankjes 77

rudirijk schreef : Als je dan nagaat dan de meeste auto's maximaal 70-75 kg kogeldruk mogen hebben...


Bij een C3 (type 2005-2011) ligt die max. kogeldruk op een 38kg. Waarschijnlijk ligt de max. kogeldruk voor veel van de kleinere auto's meer in de buurt van een 50kg, dan rond een niveau van de 70-75kg die je noemt.
- Met twee fietsen op de dissel had ik destijds (2011) bijna 80kg kogeldruk;
- Na een as-verplaatsing over twee steekafstanden van het chassis kwam ik op minder dan 10kg-zonder fietsen, 35kg-met fietsen. Dat leek me niet zo gewenst...
- Na weer een terug-verplaatsen van de as over één steekafstand is dat nu mooi onder de 50kg-met fietsen
M'n nieuwere C3 (2015) heeft een max. kogeldruk van rond 50kg.
Ggroet, Wietze (2008ccv)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door wbvds.

Fietsendrager op dissel of op deksel 6 jaren 7 maanden geleden #17215

  • rudirijk
  • rudirijk's Profielfoto
  • Offline
  • Berichten: 22
  • Ontvangen bedankjes 3
Na een asverplaatsing... Maar de topicstarter heeft het over electrische fietsen op de dissel van een country. Bij een country kan je geen asverplaatsing doen en zit je dus met de standaard (hoge) kogeldruk. En dan zet je vlakbij de kogel nog eens 50 kg een gewicht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Fietsendrager op dissel of op deksel 6 jaren 7 maanden geleden #17216

  • wbvds
  • wbvds's Profielfoto
  • Offline
  • Berichten: 476
  • Ontvangen bedankjes 77

rudirijk schreef : Na een asverplaatsing... Maar de topicstarter heeft het over electrische fietsen op de dissel van een country. Bij een country kan je geen asverplaatsing doen en zit je dus met de standaard (hoge) kogeldruk. En dan zet je vlakbij de kogel nog eens 50 kg een gewicht.


Op zich correct: er is geen as-verplaatsen aan de orde bij een ccc: mijn reactie was ook gefocussed op de meeste auto's maximaal 70-75 kg kogeldruk mogen hebben; ik vroeg me af of dat wel zo correct was...

En ik beschrijf ook alleen de acties die ik heb ondernomen bij een 2008ccv om een acceptabele kogeldruk te bereiken, omdat de max. waarde bij een kleinere trekauto zo veel lager kan liggen.

Zoals Lauke ook al aangeeft: er is wel een ccc-anniversary, waarbij je geen disselbak hebt en wel een disselrek kunt plaatsen. Kom je wat 'schappelijker' uit, als je tegelijkertijd de accu's even demonteert en uit neemt.
Ggroet, Wietze (2008ccv)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door wbvds.

Fietsendrager op dissel of op deksel 6 jaren 7 maanden geleden #17217

  • Lenie
  • Lenie's Profielfoto
  • Offline
  • CCC 2014
  • Berichten: 203
  • Ontvangen bedankjes 57
Wij hebben een countrymuziek en de fietsendrager op de plek van de disselbak. Daar gaat 1 e-bike en 1gewone fiets op. Accu eraf en als tegengewicht liggen de haringen in de keuken.
Op het afgelopen najaarsweekeinde gaf iemand de tip om blokjes lood in de keuken te leggen. Neemt weinig ruimte in en zeer doeltreffend. Gaan we volgend jaar uitproberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Fietsendrager op dissel of op deksel 6 jaren 7 maanden geleden #17218

  • wbvds
  • wbvds's Profielfoto
  • Offline
  • Berichten: 476
  • Ontvangen bedankjes 77
Erg leuk zo'n countrymuziekje! als extraatje op je dissel !

Tegengewicht in de keuken compenseert wel kogeldruk, maar is een niet aan te raden oplossing ivm risico's op extra zijdelingse slingereffecten. ANWB waarschuwt ook voor dat soort 'oplossingen'. Er staat wat dat betreft een zeer leerzaam filmpje op Google, of kijk op deze ANWB/KCK-pagina (dan lees je ook nog wat extra omtrent hogere kogeldruk...)

www.anwb.nl/kamperen/caravan/10-tips-tegen-slingeren

Ggroet, Wietze (2008ccv)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: door wbvds.
Moderators: LenieDuNord
Tijd voor maken pagina: 0.089 seconden